Webbanalys

Hemsidan
Värdesätt sökordsannonsering
 
Att använda sökordsannonsering (ex. adwords på Google) för att nå en större mängd potentiella kunder kan ge snabbare resultat till en lägre kostnad än traditionell sökmotoroptimering av webbplatsens innehåll. Väsentligt är då att sökordsannonsen leder besökaren till rätt information och till ett utbud som lockar till köp. Men vilket konverterar bäst, organiskt eller betald exponering?

Genvägen med sökordsannonsering
Sökordsannonsering ger till skillnad från sökmotoroptimering resultat direkt när det gäller exponering, betalar man tillräckligt mycket så hamnar man högst upp. Det är dessutom en genväg till att snabbt få exponering i sökmotorer, och det utan att webbplatsen behöver byggas om eller optimeras för att bli mer attraktiv för sökmotorernas besökande robotar.
 
Google.se sökning på solglasögon

Med tanke på att sommarsolen lyser intensivt är solglasögon en självklarhet för den som har, och den som inte har kan med en sökning i lämplig sökmotor snabbt leta upp ett lämpligt par att köpa. Det blir uppenbart att det är många som vill sälja solglasögen, och besök till de 3 översta annonserna bekräftar att 2 av 3 inte visar solglasögon direkt efter klick.
 
Sökordsannonsens effektivitet
Endast Synoptik bland de 3 översta annonserna tycks ha förstått att om en sökning på solglasögon leder till ett klick på annonsen så vill man se just solglasögon. Att presenteras accessoarer och annat ur deras utbud är ju rätt märkligt, besökaren har ju ett specifikt syfte med att klicka på annonsen och borde rimligen landa på relevant information.
 
Minimal meny hos Ellos Istället blir det till att söka om man skulle missa ordet solglasögon som finns i liten font i menyn.
 
Med tanke på att ett sökord som solglasögen är populärt, och troligen kostar en slant när man önskar köpa annonsexponering, blir det desto mer förvånande att Ellos har så få solglasögon att erbjuda.
Sökresultat hos Ellos

Via menyn så påträffas 3st och via sökning 5st solglasögon, och man kan bara spekulera över syftet med annonsen. Kanske leder klicket på annonsen till försäljning av andra produkter ur sortimentet, men konverteringsgraden för solglasögon kan inte vara speciellt högt med ett så magert utbud.
 
Tydlig presentation av produkter
Med en tydlig exponering av sökresultat på olika produkter och med ett större utbud är oddsen för en försäljning betydligt högre än i fallet ovan.
 
Kombinationen av bra sortiment och tydlig exponering av produkter ger besökaren en större möjlighet att finna rätt produkt.. Annonsvisning i sökresultat hos Backcountry.com

Om organiska sökresultat eller betalda sökordsannonser fungerar bäst kan enkelt mätas, en jämförelse mellan dessa båda påvisar snabbt vilken variant som ger försäljning. Dock så är skillnaden den att den betalda sökordsannonsen oftast syns högre upp och ger snabbare resultat, ett långsiktigt arbete med organiska sökresultat över tid har en större chans att till en lägre kostnad öka konverteringsgraden.
 
Konverteringsgrad för olika sökord och fraser

I exemplet ovan är det uppenbart att den betalda exponeringen ger bäst konverteringsgrad. Dock skall man komma ihåg att mycket av den konvertering som sker kan vara beroende av en intern söknfunktion och dess förmåga att lotsa besökaren till rätt produkt, det glöms ofta bort.
 
Summering
Sökordsannonsering är ett snabbt sätt att få exponering av produkter, men med tiden bör man sträva efter att med sökmotoroptimering lyfta upp relevanta sökord och fraser upp på sökresultatets första sida för att minska annonskostnaden och få mer långsiktiga effekter. För att citera Hans Sandblom på SEO Logik AB:
 
                                 Bra sökmotoroptimering handlar egentligen bara om en sak: att bli nummer 1 och behålla positionen
 
Man kan även komplettera citatet med att bra sökordsannonsering handlar om att betala för sökord som konverterar. Endast genom en komplett analys kan man värdesätta dessa båda metoder, för sökmotoroptimering och sökordsannonsering går hand i hand.
 

 
Länkar till mer information:
Första sökmotoroptimeringsbibeln hjälper marknadschefer till toppen
Koppla konverteringsgrad till sökmotoroptimering

 

«««