Webbanalys

Hemsidan
 
Nummer 1 på Google webbanalys sökningar i 3 år
 
Med ett domännamn som tydligt indikerar vad webbplatsen handlar om har denna webbplats varit igång i lite mer än 3 år. Nästan sedan start har den legat i toppen vid sökningar på ordet webbanalys, men även mycket annat. Mycket har hänt under denna tid, och denna artikel är en reflektion över dessa 3 år.

Lite historik
Sedan jag 1996 började använda och sälja WebTrends Log Analyzer har mycket hänt med hur analysen av besökstrafik går till, men även hur det data som utvinns används på ett betydligt mer proaktivt sätt hos många företag. Med tiden började frågorna som jag fick upprepa sig, och i December 2004 öppnade jag porten till denna webbplats i syfte att skriva ned artiklar så att fler kunde finna svaren de sökte.
 
Upp i toppen på nolltid
Historian bakom domännamnet är ganska lustigt egentligen. Tidigare fanns ett företag med ett snarlikt namn som gjort misstaget att stava fel på just webbanalys, och till min stora förvåning var domänen webbanalys.se ledig. Eftersom syftet med webbplatsen var att skriva om just webbanalys var det en fullträff, och trots erbjudanden om att sälja den har jag istället valt att behålla den.
 
På 1 månad efter lanseringen låg startsidan i toppen på Google.se om man sökte på just webbanalys. Antalet resultat var då relativt få och likaså antalet AdWords annonser.
 
#1 från start
 
3 år senare fortfarande på toppen
3 år senare så har webbplatsen oavbrutet legat i topp på Google.se, men antalet AdWords annonsörer har ökat markant (13st vid skrivande stund) liksom antalet resultat. Med andra ord betalar ett flertal företag pengar för att synas i resultaten vid sökningar på ordet webbanalys.
 
Men med rätt domännamn för 150kr per år är det säkert betydligt billigare.
 
Det har funnits spekulanter på domänen som sagt men varför sälja något som för många är till nytta?
Fortfarande #1 3 år senare

Webbstatistik populäraste sökordet
Intressant nog så visar det sig att det är tack vare sökordet webbstatistik som flest besökare kommit till webbplatsen.
 
Det är följt på 2:a plats av sökordet webbanalys, och på 3:e plats återfinns sökfrasen unika besökare.
 
Över tid så har de olika sökordens procentuella andel varierat och ju mer innehåll som webbplatsen fyllts på med ju mer har trafiken från sökmotorerna fördelat klickningar på en ökande andel olika sökord och fraser.
Procentuell fördelning av topp 3 sökordsklick

Framtiden
Med tanke på hur stort intresse det är för webbanalys just nu är det enbart positivt att även andra börjar skriva, tyvärr har de flesta sajterna som tagit upp webbanalys under de sista åren tappat ånga efter ett tag. Konstigt är det inte egentligen, många har startats av konsulter som har fullt upp med kunduppdrag. Samma problem har jag haft med att hinna med att skriva artiklar, men det är mycket uppskattat alla de input och förslag som kommit in under åren vilket bidrar till att fler artiklar blir av.
 
När nu Omniture köpt upp Visual Sciences/WebSideStory samt tidigare Instadia blir det intressant att se hur de mindre aktörerna agerar, personligen tror jag att de har fått ett gyllene tillfälle att fylla ett tomrum när Webtrends som är den stora aktören på den Svenska marknaden darrar och utsättas för ökande motstånd.
 
Positivt är att Instadia's ful-cookie snart försvinner från banker m.fl. när Omniture lägger ned den produkten i mitten av sommaren. Inte en dag för tidigt!
 
Positivt vore även om KIAindex under året gick över på 1:a parts cookies för publika mätningar så att integritetsnivån höjdes för flertalet surfare i Sverige. 7 år efter det att KIAindex startades är det hög tid att annonsörerna till slut får betydligt mer pålitliga besökssiffror.
 

 
* Bilderna i artikeln är manipulerade för att passa sidformatet.
«««