Webbanalys

Hemsidan
 
En blick inåt från utsidan
 
Att arbeta med webbanalys för ett antal olika leverantörer sedan 1996 har varit synnerligen lärorikt men även överraskat en hur snabbt förändringar kan ske både ur ett tekniskt perspektiv men även affärsmässigt. Framtiden är alltid svår att förutspå, men här är ännu ett försök att tyda framtiden i teblad en bit in på år 2008.

Ovan frihet
1996 kom jag i kontakt med Webtrends produkter, något som ledde till att jag började arbeta på företaget efter ett par år. Sedan har arbetsgivarna hetat WebSideStory, Visual Sciences, och Omniture. Omniture blev det ett mycket kort tag eftersom jag beslutade i och med köpet av Visual Sciences att det var dags att vidga vyerna, speciellt när de var oförmögna att erbjuda intressanta arbetsuppgifter.
 
Men genom att vara "mellan jobben" får man en ovan frihet, något som per automatik gör att man har gott om tid att fundera på vad nästa intressanta arbete skall innehålla men även hur den närmaste framtiden kommer att se ut. Därför nu nästan 1 vecka in i fasen "mellan jobben" så gör jag ett eget försök till att spå framtiden (i.e. för 2008) när nu nästan ett kvartal har passerat.
 
Webbanalys under resten av 2008
Ur ett Skandinaviskt perspektiv komer nog 2008 att ge ett mycket intressant år ur ett webbanalytiskt perspektiv. Här är ett par egna rimliga gissningar som har höga odds att bli verklighet:
 
  • Ett flertal nya leverantörer dyker upp på marknaden tack vare det vakuum som uppstår.
  • Fler webbanalytiker upptäcker att Google Analytics, RI och NN inte räknar rätt p.g.a. domänblockering.
  • Fler webbanalytiker kommer att anlita externa revisorer för att validera sin leverantörers kampanjmätningar.
  • Leverantörer som inte erbjuder API access till kundens egna data tappar mark.
  • Integrationen av webbanalys och offline data accelererar för mer omfattande analyser hos de mer avancerade webbanalytikerna.
  • Adblock & Noscript i Firefox orsakar alltmer felräkning i JavaScript beroende mätsystem ju mer populärt Firefox blir.
  • KIAindex renodlar listan till att innehålla endast webbplatser med mätning genom 1:a parts cookies och utesluter domänfuskare.
     
    Flertal system går i graven
    Genom Omniture's köp av Instadia och WebSideStory / Visual Sciences är redan system som Clientstep och HBX Analytics på väg att begravas med hjälp av fagra uppgraderinghslöften innan året är slut. Men de lär inte bli ensamma, gamla antika system som de NN och RI kör med är så slitna av tidens tand att man kan inte annat än förundras över att de fortfarande används. Dags att antingen förnya eller lägga ner "skiten".
     
    Men har man inte några behov av rättvisande siffror utan behöver ungefärliga mätvärden så duger nästan vad som helst.
     
    Långsam men inte uträknad
    Antalet artiklar här har senaste halvåret sinat radikalt, mycket kopplat till arbetsbelastning men även den bristande inspirationen orsakad av Omniture's bud på Visual Sciences hösten 2007. Ett par riktigt intressanta saker kommer att släppas inom kort, speciellt för de webbanalytiker som gillar att skita ner sig med loggfiler och skruva under huven på sina webbanalyslösningar.
     
    Tack Omniture för att jag fick tid att vara "mellan jobben" och ladda om!
     

     
    Länkar till mer information:
    Nostradamus and Web Analytics - 2008 Predictions!
    CMSWatch - Twelve Predictions for 2008
    Webanalysts - Web Analytics Predictions for 2008
    Web Analytics and Behavioral Targeting Predictions for 2008

     

    «««