Webbanalys

Hemsidan
 
Idiotisk opt-out med cookies
 
För att möjliggöra besökares önskan om ökad integritet, men även att ge webbplatsbesökare en möjlighet att minska ner mängden cookies som sparas i deras webbläsare, har en rad aktörer som skickar ut många cookies lagt ut opt-out sidor. Det idiotiska är att man med en cookie skall minska mängden cookies, men gör en på det viset så tycks alla följa.

Digital wettex
Att många annonsföretag erbjuder en opt-out teknik som bygger på en cookie för att slippa deras reklamcookies är ett steg i rätt riktning, men tyder dessvärre på att de antingen är aningslösa om de tror att en digital wettex kommer att lösa besökarens behov av ökad integritet.
 
Då många besökare regelbundet rensar cookies fortlöpande blir opt-out cookielösningen verkningslöst, för frågan är hur många som orkar gå igenom opt-out proceduren gång efter annan? Se bara denna lista på länkar som måste besökas för att sätt opt-out cookies (klicka här).
 
Kärt barn ha många namn
Cookies benämns ofta med en rad olika namn, World Privacy Forum har summerat ganska väl ett antal av dessa för cookies:
 
"profiling cookies" "persistent cookies" "long term tracking cookies" or "third party tracking cookies"
 
Blockering av cookies och datainsamling en realitet Men oavsett namnet så är en beständig cookie liksom möjligheten att mäta interaktionen med besökare till webbplaysen förutsättningen för att kunna utföra webbanalys.
 
När blockeringen av reklam cookies men även cookies som saknas vettig P3P policy ökar sker därmed en reducering av det tillgängliga datat på vilken webbannalysen skall baseras på.
 
Lägger man till det faktum att insticksmoduler som AdBlock Plus och Ghostery kan blockera även trafikmätningen inser man snabbt att de drabbade systemen blöder data.
 
Dock ersätter dessa permanent opt-out cookies.

Snabbare webb med en baksida
Lösningar som AdBlock Plus inte bara gör annonser osynliga, de ger dessutom en noterbart snabbare laddning av webbsidor vilket för många är en anledning sådana insticksmoduler används.
 
Det förutom en ökad integritet som följd av en minskning av 3:e parts cookies, men även spårningen över flera domäner, gör att insticks-moduler som dessa kommer att förbli en faktor att ta i beräkningen. Blockeringen för dessa besökare är bara ett par klick avlägset.
 
Detsamma gäller användare vilka använder sig av mobiler för att nå innehåll på internet, AdBlock Plus har hittat in i mobilerna.
 
Exemplet till höger visar hur man i moderna Nokia telefoner baserade på Maemo kan installera AdBlock Plus.
 
Problemet är således generellt.
AdBlock Plus i Maemo baserad mobiltelefon (c) Nokia

Webbläsaren Chrome, som ju lanserats som snabbare än alla andra webbläsare, sparar bl.a. historiken och innehållet från webbsidor man redan besökt för att kunna gissa vilken sida man söker efter när man skriver i den s.k. omniboxen. Även där således ännu ett exempel på problem med att få en ökad integritet, det kräver aktiva val för att inaktivera funktionalitet som kommer påslagna.
 
Luras ej heller att tro på det incognito läge som påstås ge ökad anonymitet, för att uppnå en ökad grad av det krävs användandet av TOR kombinerat med AdBlock Plus. Föga förvånande kommer AdBlock Plus att bli den mest använda instickmodulen i Chrome nu när man släppt till möjligheten att använda sådana i den webbläsaren.
 
Summering
Besökarnas önskan om ökad integritet men även en snabbare webb utan tung reklam gör att olika metoder används i ökande omfattning för att få det till stånd. Opt-out cookies är en meningslöst slag i luften, även om syftet är gott. Bruket av dessa faller på det orimliga underhållet.
 
Ju mer omfattande mätningar av reklam och av webbanvändare över olika webbplatser som tas i bruk, ju mer motstånd kommer det att ge upphov till. Frågan för många webbplatser är hur mycket deras besökare är beredda att lämna ifrån sig, att hitta balansen med att inhämta tillräckligt mycket info från besökarna för att kunna leverera relevanta annonser blir allt mer viktigt.
 
Användandet av lösningar som AdBlock Plus gör opt-out cookies irrelevant men kan definitivt påverka webbanalysen. Frågan är om det bara är skojare som oroar sig över privatlivet? Snarare är påståenden av det slaget även de idiotiska.
 

 
Länkar till mer information:
Googles vd: Bara skojare oroar sig över privatlivet
Han saknar debatt om integriteten
Adblock - din värsta fiende?

 

«««