Webbanalys

Hemsidan
 
Logganalys effektivt mot spam
 
Logganalys är för många webbanalytiker något från forntiden, men för analys av sökmotorer och deras robotar finns det inte mycket att välja på. Dock kan logganalys användas i många sammanhang, här är ett exempel på analys av loggfiler av ett annorlunda slag.

Knack knack vem där?
Logganalys var tidigare ett sätt att analysera loggfiler från webbservrar, men över tid har mätningar på klientsidan helt tagit över på grund av vissa inneboende brister med att enbart analysera vad webbservern loggade.
 
Loggfiler från mailservrar innehåller data om den interaktion som servern har med andra förmodade mailservrar, dessa system som snurrar dygnet runt med att förmedla information ger upphov som resultat till en hel del data.
 
Men liksom att mailservrar kan kommunicera med varandra så försöker botnet och virus att skicka en aldrig sinande flod av spam till okända mottagare via oskyddade mailservrar. Många gånger innehåller eposten från dessa virus och andra för mottagarens dator skadligt innehåll, men även marknadsföring av allehanda produkter och tjänster. Enligt Symantec är 87.4% av all epost hittills under 2009 spam.
 
Effektiv blockering mot spam En månad i en mailservers liv
Eftersom mailservern som används för domänen webbanalys.se länge saknade ett vettigt logganalysprogam så hackades ett sådant ihop med syftet att kika in i den rika informationsmängd som dess loggar hade att erbjuda.
 
Under November 2009 blockerades med hjälp av brandväggen 116 försök att missbruka port 25 (som mailprotokollet SMTP kör på).
 
Det visade sig snabbt att grund-inställningarna från installationen på en donerad gammal server ett par år tillbaka fortfarande var effektiva, endast 3% av all mottagen spam lyckades ta sig igenom (15 av 459).

Brandväggsblockeringen är dock synnerligen osofistikerat, det är en lång lista på IP nummer serier där spam tycks formligen forsa ut från.
 
Mestadels från Kina, som för att vara ett land där man likt Stasi övervakar vad befolkningen gör på internet, tycks ha noll koll på hur mycket skräp som vräks ut från det i form av spam.
 
Under November månad visade det sig att olika skyddsmekanismer aktiverades,
 
Främst var det gammal hederlig blacklisting som gjorde grovjobbet, med 2 olika system igång så kastades spammejlen ut från servern innan den hade ens sparats ned till disk.
 
Men ingen metod råder ensamt på flodvågen av spam, utan ökat skydd får man bara med kombinationer av skyddsmekanismer.
 
Olika metoder skyddar mot spam

Procentuell fördelning av motmedel mot spam Att tänka på vid epostmarknadsföring
Synnerligen viktigt att tänka på vid epost-marknadsföring är att den server som används och det innehåll man sänder ut inte triggar skyddsmekanismer att blockera meddelandet.
 
Lika viktigt är att mailservern är uppsatt enligt konstens alla regler så att den är skyddad från missbruk, liksom att man analyserar de returer som studsar vid massutskick till t.ex. kunder eller medlemmar i en community.
 
Med andra ord kan det bli lika viktigt att mäta kommunikationsmekanismen för email (i.e. mailservern) som att följa upp epostkampanjer och massutskick till sina kunder i sin webbstatistik.

För når man inte fram till dem med sitt budskap så krävs det åtgärder och en omsändning av budskapet.
 
Summering
Skickar man regulbundet ut en mängd epost till kunder och andra är det viktigt att utskicken analyseras både vad gäller leverans/läsning liksom klick, men även hur pass mycket av sändingen studsar av en eller annan anledning. Lika viktigt är det att inte hamna i de blacklists som finns med sin servers IP nummer, det blir svårt att nå ut med email annars.
 
Det lönar sig att bredda sin analys även till andra system som samverkar med webbplatsen, mailservern är ett sådant system. Med analyser av loggfiler från mejlservern kan man mer aktivt optimera blockeringen av spam.
 

 
Länkar till mer information:
State of spam (Symantec)
Fyra års fängelse för spam-kung
The Spamhaus project
Spamcop

 

«««