Webbanalys

Hemsidan
 
Google top search inquiry spartansk
 
Google ger med sin "Webmaster Tools" en del statistik, men kan man naivt alltid utgå ifrån att det är rättvisande? När man synar den i sömmarna så visar det sig att Google rapporterar lite märkliga siffror, här får du tips på hur du kan få bättre kontroll på sökmotortrafiken med sökmotoranalys.

Gratis verktyg för webbmästare
Google's Webmaster Tools ger en bra inblick över den synlighet som Google har av en sajt. Om man liksom denna webbplats får till över 95% av sin söktrafik från Google så är det ingen dum idé att skaffa sig ett konto och registrera sajten. Man får därmed tillgång till kompletterande webbstatistik från en helt annan vy, men det är viktigt att notera att vad Google rapporterar inte är hela sanningen.
 
Den enögdes perspektiv
Ur Googles perspektiv tycks det viktigt att visa på bra siffror vilket blir uppenbart när man går in i rapporterna, att ange 28% för den mest klickade sökfrasen ger den som läser rapporten ett värde som känns större än vad den är. Men likväl hänger en väsentlig fråga i luften...
 
Google user click through report Men vad är det 28% avser?
 
För en webbanalytiker är detta en pinsam brist i rapporten, för hur kan man visa ett procentuellt värde utan att visa de tal som det beräknats på och vilka skulle ge värdefull data?
 
Och när man ändå är igång likt en rumpnisse (Voffor gör di på detta viset?) så är bristen på transparens obegriplig såvida Google inte har något att dölja.
 
Sanningen är nog helt enkelt som så att Google vill slippa supportfrågor av slaget "varför stämmer inte era siffror med mina" och andra frågor av samma kaliber.
 
Men det hade varit ur ett validerings-syfte mycket intressant att se Google's siffra på unika besökare som de anser sig ha skickat vidare.

Insikt genom Report Builder
Hos min föregående arbetsgivare Visual Sciences jobbade jag med ett avancerat analysverktyg som webbanalytiker brukade bli saliga inför, främst för dess flexibilitet att hantera data och bygga nya spännande rapporter.
 
Detta faktum att ha tillgång till flexibla verktyg var en av anledningarna till att jag valde att arbeta för Nedstat, Report Builder ger liksom verktyget från Visual Sciences tillgång till all data på det sätt du vill ha det. Men utan en lång komplex och kostsam implementation!
 
Bortom Google's vaga siffror
Istället för flummiga "clickthrough" siffror så kan man istället med Report Builder ta fram fakta på vad som händer efter klicket i September 2009.
 
  • 32 besökare (11,76%) klickade på webbanalys
     
  • webbanalys gav 72 sidvisningar (15,92%)
     
  • De som sökte och klickade på webb statisik tillbringade mest tid på webbplatsen med hela 384 minuter (~55 minuter per unik besökare i snitt för denna sökfras)
     
    Ju mer data som samlas in ju mer information är det möjligt att utvinna. Med så kallade "nested crosstabs", som är vardagsmat i BI världen, kan man enkelt skapa rapporter med dimensionell data som tid och klickdata mixat med mätvärden.
     
    Begränsningen är enbart vilken data man har tillgång till, flexibilitet är viktigt!
  • Sökmotoranalys med mer detaljer

    Räkna baklänges omöjligt
    Enligt ovan noterades 32st inkommande klickande unika besökare från Google av totalt 272 st. Eftersom dessa ~12% inte på något sätt matchar Google's rapporterade 28% kan man undra vad 28% egentligen står för! En siffra som skulle vara mycket intressant att veta är EXAKT antal resultatsidor där något från sajten visats och EXAKT antal klickningar per sökfras som Google anser sig ha uppmätt. Men det finns helt enkelt inte, och då är det bättre att basera t.ex. sökmotoroptimering på vad man ser i sitt eget verktyg för webbanalys.
     
    Det kan heller inte vara en procentuell andel av alla klickningar, för de 44st klickningar som kom in från sökresultatssidan för webbanalys av 313st totalt blir 14%. Eftersom data saknas på det exakta antalet klickningar som Google beräknat 28% på är osäkerhetsfaktorn med dess top search queries så stor att den kan anses nästan vara obrukbar till annat än ren och skär trendning.
     
    Lika illa är det med den impression rapport som ligger bredvid clickthrough rapporten, Google visar bara statistik för de top 100 sökfraserna som sökresultat visats för. Alla dessa procentuella siffror är beräknade på en delmängd som är okänd... De enda värdena som är användbara är de genomsnittliga positionerna sökorden haft under perioden.
     
    Summering
    Google Top search inquiry är mycket spartansk och känns inte helt 100% pålitligt eftersom rapporterna baseras på delmängder av värden vilka är okända. Det bör därför inte användas till annat än trendanalyser vilka bör valideras genom en sökmotoranalys i ett riktigt verktyg för webbanalys. Liksom så mycket annat från Google så hänger ordet "beta" tungt i luften.
     
    Ett visst underhållsningsvärde finns det i att den sökfras efter "webb statistik" som gav mest tillbringad tid på webbplatsen var "fulton yancy", av dessa 3 besökare var det 1 som läste 13 sidor under ett besök som varade 5 timmar. Endast en djupare sökanalys kan ge sådan insikt med oväntade resultat, kanske helt ointressant om man inte är ute efter en egoboost med hjälp av webbstatistik.
     

     
    Länk till mer information:
    Google Webmaster Tools

     
    * Bilderna i artikeln är manipulerade för att passa sidformatet.
    «««