Webbanalys

Hemsidan
 
Google städning för ökad relevans
 
Relevans, vad gäller sökfraser som rapporteras i Google Webmaster Tools GWT), är viktigt av den enkla anledningen att irrelevanta sökningar blir ingen glad över. Förutom att dessa är oväsentliga så snedvrider de mätvärdena som redovisas i GWT, med suboptimering kan man försöka få bort dem.

Inte enbart relevanta sökfraser i GWT
Till och från kastar alla som har aktiverat sin sajt för Google Webmaster Tools mätningar ett öga i rapporten för sökfraser. Visst är det kul att se många visningar för en given sökfras, det är dock som syndromet med sidvisningar för sidvisningens skull. Det verkar som om koden som sätter relevansen i Google får fnatt ibland då vissa av ens sidor dyker upp på udda sökfraser, märkligt är det när en större mängd av dessa sökningar dessutom är felstavningar!
 
?

Relevansen för ett udda ord
Ett ord som resulterar i att en sida från denna sajt hamnar på 1:a plats i resultatlistan är "brådskande".
 
Inte nog med det, samma sida förekommer även för en rad felstavningar.
 
Detta är ett klassiskt exempel på bristande relevans i sökmotorns resultatsidor, om klickfrekvensen skulle haft en större andel av relevansen så skulle definitivt sidan falla i ranking.
 
Men framför allt efter 10 besök av Googlebot så har informationen inte uppdaterats trots att rubriken ändrades i slutet av April 2010.


Trots försök att suboptimera sidan så att den föll i resultatlistan har detta inte skett då Google inte noterat att ordet brådskande ersätts med överhängande.
 
?

Felstavningar dominerar
Det är grymt uppenbart att ordet stavas fel på ett varierat antal olika sätt av de som använder Google.
 
Att endast 1 klick (på det felstavade ordet "bråskande") gjorde mellan 5/9 och 5/10 verkar tyda på att många använder Google för rättstavning.
 
Likväl är det bara till att konstatera att en topp-ranking på brådskande på resultatsidorna i slutändan inte ger mycket alls.

Summering
Om GWT rapporterna skall innehålla relevant information måste man aktivt hjälpa Google med städningen, på egen hand räcker inte de ranking algoritmer som höljda i mystik utgör rättesnöret för vad som visas på Google's resultatsidor.
 
Genom att suboptimera med synonymer och med en osynlig 1x1 pixel dela upp ord kan man försöka falla i ranking för ord som är helt oväsentliga för det innehåll som en sida har.
 

 
* Bilderna i artikeln är manipulerade för att passa sidformatet.
«««

Tipsa andra:
 
Dela med andra på Twitter Dela med andra på Facebook Dela med andra via E-post