Webbanalys

Hemsidan Etisk SEO kufisk
 
Då och då dyker märkliga sökfraser upp i Google Webmaster Tools, och än mer märkligt blir det när man kikar närmare på de mätvärden som uppvisas för vissa sökfraser. Här ett exempel som berör etisk SEO, vilket i sig låter lite motsägelsefullt, men där själva sökfrasen inte är det märkliga utan ett par siffror.

En flukt i fiskskålen
I Google Webmaster Tools kan man finna en hel del information som ibland är rätt informativt, och ibland enbart förvirrande. Att siffrorna där inte stämmer speciellt ofta med valfritt mätverktyg må vara, men som en trendindikator duger det. Dock notera att det sker mycket avrundningar (p.g.a. sampling?).
 
? I exemplet nedan så syns en summering av uppmätta visningar under en given tidsperiod, liksom antalet klickningar på dessa.
 
Vad gäller visning till klick så är konverteringen riktigt usel! Det är dock helt irrelevant, webbplatsen ifråga är inget exponeringsplank för Google Adwords eller liknande.
 
Så långt ser det normalt ut, hur blir det då vid en djupdykning?

Ett selektivt val
Genom att markera sökfrasen "etisk SEO" blir den på Gogglesiska stjärnmärkt, d.v.s. aktiverad för urvalsfiltrering. Varför just sökfrasen "etisk SEO"?
 
? Helt enkelt därför att just den frasen är underbart motsägelsefull, men även visar sig ge ett milt uttryckt oväntat resultat.
 
En filtrering på den visar sig ge 2 oväntade mätvärden, som syns i bilden till höger.
 
Hur antalet visningar blir till 2500 och antalet klick till 12 kan bara vara fel, vilket belyser vikten av att använda siffrorna i Google Webmaster Tools endast som trendindikatorer.
 
Frågan är om några siffror stämmer hyffsat med verkligheten i verktyget?

Summering
En sak är säker, med en position i snitt på 130 så handlar det om många sökningar (400) där en eller flera förmodligen kollar rankningen av sökfrasen.
 
Frågan är om det pågår en febril aktivitet av ett antal sökmotoroptimerare om att framstå som om att man bedriver etisk SEO (e.g. etisk sökmotoroptimering)? Nedan en gammal men läsvärd forumtråd! I slutändan är det främst Google som avgör vad som är vad i dess sökresultat och ranking av webbplatsers innehåll.
 

 
Länkar till mer information:
Etisk SEO

 
* Bilderna i artikeln är manipulerade för att passa sidformatet.
«««

Tipsa andra:
 
Dela med andra på Twitter Dela med andra på Facebook Dela med andra via E-post