Webbanalys

Hemsidan
 
Ett stadigt tag om kakburken
 
Cookies i kakburken varar inte för evigt, att likt strutsar köra ned huvudet i sanden löser inte cookieproblemet, 2 konkreta mätvärden visar vägen fram.

Radering av cookies ger fler unika besökare
En elementär sanning inom webbstatistiken är att en cookie som raderas hos en unik återkommande besökare ger viss inflation, dels beroende på besöks-frekvensen för den unika besökare och även den frekvens med vilken raderingen sker. Botemedlet? Minska tidsperioden som unikheten beräknas på.
 
TS tar tag i taktpinnen Dilemmat är att det finns en nedre gräns i den dimension som tiden utgör, men mer om det lite längre ned.
 
Underhållningsvärdet var stort när ett äldre nyhetsbrev från IDG bubblade upp (tyvärr är just det nyhetsbrevet nyligen nedlagd), lite av en resa tillbaka i tiden med Wayback Machine.
 
Den som har koll på sin KIA-index historia minns för några år sedan när det orimliga i de månadssiffror på unika besökare vilka presenterades blev ohållbart.
 
Den snabba fixen blev att sänka den tidsperiod på vilken unikheten beräknades, och man gick igång med veckorapportering istället.
 
TS viftar med taktpinnen
TS var en av de aktörer som passade på att gå ett steg till och trumma om det i nyhetsbrevet. Nu skulle man ned på dagsrapportering för att minimera överskattningen av besökssiffrorna. KIA-index skulle följa, men där är man inte ännu även om det tas små kliv i den riktningen.

Ändhållplatsen i sikte
Men egentligen blev en minskning av rapportperioden mer av ett sockerpiller, sött och gott ett tag men det gör ont ganska snart igen. Och där är vi nu när siffrorna "skenat" iväg igen och man bara riktigt väntar på en ny omgång sockerpiller i form av att man går ned på dygnsrapportering som standard.
 
? Men en "devalvering" med tidsperioden kan inte fortgå hur länge som helst, det finns en nedre gräns som inte vi människor kan förnimma.
 
Millisekunder!
Skall vi helt eliminera cookieraderingens effekter får vi helt enkelt gå ner på rapportering i millisekunder (minns var du såg det först, nämligen här).
 
Så längst ned i tidsdimensionen blir raderingen av cookies obefintlig i sin påverkan och konkurrensen om vem som har flest besökare tar en ny vändning som kommer att kräva drastiska åtgärder för att lyckas.
 
Som synes till vänster så blir unika besökare plötsligt helt ointressant vid en så hög upplösning.
 
Unika återkommande besökare
Visst, ovanstående förslag är kryddat med en inte så lite dos av ironi.
 
Men om man inte skall skruva ned tidsperioden för rapporteringen till en så absurd nivå så måste en större genomsyning av begreppet unika besökare bli en utväg.
 
Summering
Lösningen är dels att lyfta fram de 2 talen unika besökare som är nya respektive återkommande för perioden.
 
Dels är det en övergång till 1:a parts cookies vid mätning av enskild webbplats. Fortsättning följer...

 

 
* Bilderna i artikeln är manipulerade för att passa sidformatet.
Tipsa andra:
 
Dela med andra på Twitter Dela med andra på Facebook Dela med andra via E-post
«««

Tipsa andra:
 
Dela med andra på Twitter Dela med andra på Facebook Dela med andra via E-post