Chromecast i Sverige

Chromecast från Google är officiellt här, enligt IDG, och med den nya möjligheter. I de Internet anslutna enheternas värld finns nu en ny mätbar enhet.

Internsök påvisar intresse

Ett normalt beteende hos besökarna är att något är intressant så klickar man sig dit, men artikeln saknar en länk till Elgiganten som enligt uppgift skall sälja Chromecast.

Naturligtvis gör många en sökning på deras sajt, men intressant nog så blir det en misslyckad sökning då ingen information finns tillhanda.

Då Elgiganten har mätning av sin besökstrafik på plats bör det därmed bara gå snabbt innan någon vaken webbanalytiker noterar att ordet "chromecast" ökar våldsamt bland de misslyckade sökningar, och att man rappt ger en bättre respons till besökarna.

Förutsättningen är dock att någon fortlöpande har koll på internsökets resultat! Förmodligen är detta bara ett exempel på när en produktlansering släpar efter på uppdateringen av en webbplats.

Fånga intresset istället

En klart smartare lösning är att tills dess att innehåll om Chromecast publiceras fånga upp besökarnas intresse, ett enkelt "anmäl ditt intresse så kontaktar vi dig" formulär skulle göra susen.

Mätning av internetanslutna enheter

En rad i webbanalytiska sammanhang nya enheter börjar dyka upp på kartan, Apple-TV och Chromecast är exempel på dessa Internet anslutna enheter liksom likartade i bilar etc.

Utmaningen är för många företag att insamla data ifrån alla relevanta enheter till sitt datalager, kalla det big data warehouse, där man kan göra heltäckande analyser.

Idag finns redan mätning i Xbox, Apple-Tv, Smart TV's med flera. Webb i webbstatistik börjar bli alltmer felvisande, något fyndigt nytt ord lurar säkert runt hörnet.