Problemet med att besökare tvingas dubbelklicka på inbäddade objekt är ett antal månader gammalt, och verkar på de flesta webbplatser ha åtgärdats. Vad som är riktigt förvånande är att det fortfarande dyker upp, och det i en annons på en webbplats som exponeras för många besökare.
På nätutgåvan av DN noterades den avslöjande skuggan kring toppannonsen, en skugga som indikerar att ett klick inte räcker för att sändas vidare till det annonserande företaget. Hur många som klickar en gång för att sedan anta att annonsen är defekt är okänt, men att det blir några stycken per dag är rimligt att anta.
Det betyder för det annonserande företaget att antalet klickningar minskas genom en teknisk fadäs, och att den för annonsören förväntade genomströmningen blir mindre än det skulle ha blivit med en fungerande annonsklickning. Alla inblandede aktörer förlorar egentligen på det, speciellt annonsplatsen som ju ser ut att leverera färre besökare än det skulle gjort om allt fungerade toll 100%. Frågan är hur många besökare som tålmodigt pekar så länge på annonsen att informationsrutan hoppar upp, utan den informationen blir det inte uppenbart att ännu ett klick på annonsen krävs.
Det är viktigt att säkerställa att annonser exponeras med en fungerande klickfunktionalitet. En kampanj kan vara betydligt mer effektiv än vad mätningarna visar i att locka nya besökare till en webbplats, men endast klicket tar besökaren vidare.